امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

Monday 29 April 2024

کاربرد جک پنوماتیک صنعتی در هیدروپرشین

1401/07/27
کد خبر : 27507
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 49 نفر
سیستم‌های صنعتی پیشرفته برای این که بتوانند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند نیاز به استفاده از تجهیزات کاربردی دارند. یکی از تجهیزات مورد استفاده، سیستم‌های صنعتی جک پنوماتیک است. ساختار این جک‌ها به گونه‌ای است که باعث ایجاد یک حرکت خطی در بین سیستم صنعتی خواهد شد. محرک پنوماتیک، یک وسیله کاربردی است که منبع قدرت استاتیک را به حرکت خروجی مؤثر تبدیل می‌نماید. از سیلندر پنوماتیک می‌توان برای اعمال نیروی مستقیم در صنایع مختلف امروزی استفاده کرد. جک پنوماتیک دارای انواع مختلف است که هر کدام کاربردهای متنوعی در صنایع امروزی دارند. در این مقاله می‌خواهیم عملکرد این نوع جک‌ها را با هم مرور کنیم.

سیلندر پنوماتیک چیست؟

باید بدانید که محرک‌های پنوماتیک به عنوان دستگاه‌های مکانیکی شناخته می‌شوند که از هوای فشرده شده استفاده می‌کنند تا بتوانند بار را در امتداد یک مسیر خطی به درستی حرکت دهند. عامل اصلی در سیلندر پنوماتیک، هوا است که باعث عملکرد صحیح سیلندر می‌شود. روند کلی حرکت در جک پنوماتیک بدین صورت است که هوای فشرده از پورت ورودی وارد سیلندر شده و در پشت آن جمع می‌شود. ایجاد یک فشار قوی در این مرحله باعث به حرکت درآوردن صفحه شده که این امر باعث حرکت کلی سیلندر در سیستم صنعتی خواهد شد. المان‌های مختلفی در این زمینه برای انتخاب یک جک مناسب وجود دارد که باید مورد بررسی صنایع مختلف قرار بگیرد. سیلندر پنوماتیک از بخش‌های مختلف تشکیل شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بدنه، پکینگ و اتصالات آن اشاره کرد.  

آشنایی با انواع جک پنوماتیک :

سیلندرهای پنوماتیک به صورت کلی به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل سیلندرهای یک کاره یا یک‌طرفه و سیلندرهای دوکاره هستند. هر کدام از انواع جک‌های پنوماتیک با توجه به ساختاری که دارند می‌توانند عملکرد متفاوتی را از خود در صنایع امروزی نشان دهند:

سیلندرهای یک‌طرفه :

این سیلندرها با توجه به ساختاری که دارند تنها از یک طرف قادر به انجام کورس حرکتی هستند. در ساختار سیلندرهای یک‌طرفه، هوا از یک جهت وارد دستگاه شده و باعث به حرکت درآمدن پیستون می‌شود. زمانی که هوای فشرده شده از داخل دستگاه قطع شود، پیستون و میله آن به کمک فنر تعبیه شده درون سیلندر به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. از جک یک طرفه بیشتر در صنایع پرس قطعات، ساخت گیره‌های پنوماتیکی و جدا کردن قطعات ساخته شده از قالب استفاده می‌شود.

این گونه سیلندرها دارای یک سری ویژگی‌های کلیدی هستند که برای صنایع امروزی قابل استفاده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های سیلندرهای یک‌طرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورود هوا تنها از یک سوی سیلندر وارد دستگاه می‌شود.
  • توقف عملکرد دستگاه زمانی رخ می‌دهد که فشار هوا به صورت کامل قطع شود.
  • با توجه به ساختار سیلندر یک طرفه، می‌توان گفت که میزان خروج سیلندر بر اساس طول کورس فنر محدود است.
  • مقاومت موجود در فنر باعث کاهش نیروی جلو رفتن پیستون می‌شود.

سیلندرهای دوطرفه

جک دوطرفه به دلیل ساختار بهتری که نسبت به مدل‌های یک طرفه دارد، قادر است تا در رفت‌وبرگشت به شکل دو طرفه فعال شود. در ساختار این سیستم، برگشت پیستون بدون نیاز به فنر و با استفاده از هوای فشرده شده درون دستگاه انجام می‌شود. برخی از سیلندرهای دو طرفه به شکلی طراحی شده‌اند که در آن میله پیستون از دو طرف به سمت بیرون کشیده می‌شود که در این شرایط قادر است که از هر دو طرف کار را انجام دهد.

برابر بودن سطح دو طرف میله پیستون در جک‌های دو طرفه باعث ایجاد نیروی برابر در هر دو سو خواهد شد که این امر می‌تواند زمان انجام کار در یک سیستم صنعتی را کاهش دهد. با نگاه به نحوه عملکرد این گونه جک‌ها می‌توان گفت که هوای فشرده شده از طریق بخش ورودی جک وارد دستگاه شده و به این ترتیب حرکت پیستون را به دنبال خواهد داشت. کاربرد جک  دوطرفه بیشتر در صنایعی است که نیاز به حرکات خطی به شکل متوسط دارند. به عنوان نمونه صنایع برش، جوشکاری و پرسکاری از این نوع جک‌ها استفاده می‌کنند.

یک سری ویژگی‌های کلیدی در جک‌های پنوماتیک دو طرفه وجود دارد که شناخت آنها باعث می‌شود تا در صورت نیاز بتوانید از این سیستم برای صنایع پیشرفته استفاده کنید:

  • در مسیر رفت و برگشت از جک به صورت دوطرفه استفاده می‌شود.
  • این نوع جک‌ها دارای ساختار بسیار ساده‌ای هستند که باعث کاهش زمان فعالیت در صنایع امروزی می‌شوند.
  • افراد با ترکیب کردن دو عدد از این نوع جک‌ها در صنایع مختلف می‌توانند شفت را در چند نقطه موضعی متوقف نمایند.

دسته‌بندی جک های پنوماتیک از لحاظ نوع کاربری آن در صنایع

علاوه بر دسته‌بندی فوق، جک‌های پنوماتیک از لحاظ کاربری که در صنایع مختلف دارند به دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. با توجه به نوع کاربرد هر یک از سیلندرهای پنوماتیک در سیستم‌های صنعتی می‌توان این نوع جک‌ها را به دسته‌بندی جک چهارمیل، جک قلمی، جک کامپکت یا فشرده، جک رادلس و جک کتابی تقسیم‌بندی کرد.

هر کدام از مدل‌های بیان شده به دلیل ساختار و طراحی خاصی که دارند برای صنایع امروزی کاربردی‌اند. استفاده از سیستم جک‌های پنوماتیک می‌تواند عملکرد سیستم صنایع امروزی را بهبود ببخشد. برای کسانی که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند مهم است که بتوانند انواع محصولات پنوماتیک را با خیال راحت از یک شرکت معتبر خریداری کنند. از این‌رو از میان شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، انتخاب بهترین شرکت دارای اهمیت است و باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان خواهد شد.

 

تعمیر جک پنوماتیک :

خرابی این جک ها نیز اگر به درستی از آنها مراقبت شود بسیار کم می شود و نیاز به تعمیر اساسی آن پیدا نمی کنید ولی هر چند ماه یکبار نیاز به سرویس های مربوطه می باشد..

 

 

مزایای استفاده از جک :

با توجه به این که ساختار این‌گونه جک‌ها متفاوت است و هر سیستم دارای شکل و شمایل مخصوص به خود است. استفاده از جک‌های پنوماتیک می‌تواند مزایای زیادی برای صنایع امروزی داشته باشد. به عنوان نمونه به دلیل این که سیستم‌های پنوماتیک با هوای فشرده کار می‌کنند، بسیار پاک بوده و بدون آلودگی هستند. برای بسیاری از سیستم‌های صنعتی مهم است که بتوانند بدون ایجاد آلودگی، فعالیت خود را با سرعت بیشتری انجام دهند. جک ها  با ورود هوای فشرده فعال شده و بدون ایجاد آلودگی باعث محبوبیت در بین صنایع مختلف شده است. این موضوع برای صنایع غذایی، دارویی و غیره که به دنبال استفاده از یک سیستم پاک و تمیز هستند، بسیار کاربردی است.

حال که با ویژگی‌های انواع جک‌های پنوماتیک آشنا شدید، برای این که بتوانید این‌گونه محصولات را با قیمت مناسب و کیفیت درجه یک خریداری کنید، بهتر است از میان شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات پنوماتیک و هیدرولیک به مجموعه هیدروپرشین سر بزنید.


لینک کوتاه :
http://www.kollbe.ir/article/show/27507
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید